Telefoniczni natarczywi

Tak nielubiana przez większość reklama przenika coraz więcej dziedzin naszego życia i nie możemy się od niej odczepić. Każdy czuje się zirytowany, gdy ulubiony film przerywają mu gadaniny o najlepszym proszku do prania, czy najatrakcyjniejszej wycieczce do Egiptu. Najgorsze jest to, że marketing odbywa się na coraz mniej spodziewanych polach. Internet został już skażony. Podobnie zaczyna się dziać z telefonami. Na szczęście jest na to lekarstwo.

                Natrętni pracownicy call center potrafią kilka razy w roku namawiać do zakupu najróżniejszych rzeczy. Każda firma ima się różnych metod, aby dotrzeć do potencjalnego klienta i wcisnąć mu swój produkt lub usługę. Jednak telefon komórkowy jest zawsze bardzo praktycznym narzędziem pracy, który powinien być czysty od tego rodzaju procederów. Rzecz dotyczy się zarówno niechcianych rozmów, jak i przysyłanych nam wiadomości. Każdy z nas już pewnie nie raz wygrał samochód w wielkiej loterii i nigdy go na oczy nie zobaczył. Jak z tym skończyć?

Nota prawna.

                Okazuje się, że operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek uruchomienia usługi, która umożliwi abonentom prostsze i skuteczniejsze zablokowanie połączeń przychodzących z numerów zastrzeżonych. Mówi o tym artykuł 171 ustawy 2 pkt. 3 prawa telekomunikacyjnego z dnia 24 kwietnia 2009 r. Dostawca usług świadczonych w publicznej sieci telefonicznej umożliwiającej prezentację identyfikacji linii wywołującej jest zobowiązany zapewnić, za pomocą prostych środków, możliwość eliminacji dla połączeń przychodzących prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a jeżeli taka prezentacja jest dostępna przed rozpoczęciem połączenia przychodzącego, także możliwość blokady połączeń przychodzących od abonenta lub użytkownika stosującego eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej. Mowa tutaj o usłudze systemowego blokowania połączeń przychodzących z numerów zastrzeżonych. Pionierem we wdrażaniu tej usługi w Polsce była sieć Plus. Pozostali operatorzy powoli zaczynają pracować nad tą usługą. Aby ją aktywować wystarczy zadzwonić do biura obsługi klienta i poprosić o włączenie ACR . Ten manewr jest bezpłatny, tak samo jak korzystanie z usługi. Osoba, która będzie chciała do nas zadzwonić z zastrzeżonego numeru również nie poniesie żadnych kosztów oraz zostanie poinformowana o tym, że nie życzymy sobie połączeń anonimowych. My po takiej próbie nie zostaniemy wcale poinformowani, że ona nastąpiła i możemy osiągnąć upragniony spokój. Podobnie rzecz się ma w przypadku wiadomości tekstowych. Znowu Plus wyprzedza konkurencję, choć oferuje tylko możliwość wysyłania własnych reklam. Era i Orange i Play również dają możliwość wyłączenia uciążliwych SMS-ów. Jeśli to nie poskutkuje, to możemy zadzwonić do BOK i poprosić o wpisanie natarczywego numeru na czarną listę. Nie jest to wcale takie trudne do zrobienia, a na pewno przyniesie nam oczekiwaną ulgę. Po co mamy odwracać naszą uwagę od codziennych czynności, tylko po to, aby zdenerwować się przy rozmowie z konsultantem lub po otrzymaniu materiałów reklamowych na skrzynkę cz potową.